Kernwaarden
Adaptief onderwijs
De verdeling van leerlingen in de nieuwkomersklassen is gemaakt op basis van leeftijd en niet op basis van niveaus. Deze keuze is gemaakt, omdat de kinderen zich sociaal-emotioneel beter kunnen ontwikkelen in een groep met leeftijdsgenoten. De differentiatie in niveaus die op deze manier binnen de klas ontstaat zien we als een mogelijkheid en uitdaging, niet als beperking.
Elke leerling volgt een programma dat aansluit op zijn/haar ontwikkeling. Zien we dat een leerling moeite heeft met de leerstof, dan wordt het tempo naar beneden bijgesteld en er extra instructie gegeven. Door leerlingen met hetzelfde niveau te koppelen in kleine instructiegroepen, kan er effectiever instructie gegeven worden. Toch is dit niet de leidraad van het onderwijsaanbod voor het kind. De ontwikkeling van de leerling staat bovenaan.
Zelfvertrouwen en motivatie
De meeste kinderen komen de nieuwkomersklas binnen met een geringe/geen Nederlandse woordenschat. Maar elk kind komt ook de nieuwkomersklas binnen met zijn eigen talenten en competenties. Als we ontdekken wat de kwaliteiten van een kind zijn, deze benoemen en hier ruimte aan geven, zal dit het zelfvertrouwen van een kind vergroten. We geven in de nieuwkomersklas ruimte om kinderen iets te laten doen waar zij goed in zijn, bijvoorbeeld iets bouwen van Kapla, tekenen, schaken enz. Ook neemt de motivatie voor het leren toe, als kinderen succeservaringen opdoen. Concreet betekent dit opdrachten geven die op het niveau van het kind zijn, waardoor het de opdracht goed kan doen en het kind belonen. Zelfvertrouwen en motivatie zijn een belangrijke voorwaarde voor het leren. Om dit te vergroten, maken we dan ruimte in ons onderwijsprogramma, bijvoorbeeld door vrije keuzemomenten, aandacht voor creativiteit, sociale activiteiten, spel.
Veiligheid
De leerkrachten van de nieuwkomersklas hebben de basistaak om de leerlingen het Nederlands te leren. Het is daarbij van groot belang dat een leerling zich veilig voelt. Alle leerlingen in de nieuwkomersklas hebben minimaal één moeilijke gebeurtenis meegemaakt, namelijk de verhuizing van hun land naar Nederland. Vaak zijn de verschillen tussen het land van herkomst en Nederland groot. Naast het niet begrijpen van de taal is ook vaak de manier van onderwijs erg verschillend. Door veiligheid en een goed pedagogisch klimaat centraal te hebben staan, kunnen kinderen tot leren komen en respect hebben voor elkaar.